Friday, May 20, 2011

[話] 賽亞人的瀕死變強設定

突然有點懂,為什麼賽亞人有個變強的設定,是瀕死後復活會變得更強

現在的工作量大到一個有點恐怖的程度。以前唸書時常在唉爸叫母說自己多忙多累,幾天內要看完幾篇 paper、一兩個月後就要寫出 conference paper 投稿、沒時間好好休息... 現在看起來,都是屁。

現在的工作量,跟畢業前比起來,至少跳了兩個數量級。別的不說,前兩個禮拜就完成了三篇 conference papers,其中有一篇更是先前完全沒有東西,從跟同事討論到 submit 不到一個禮拜。這種事情在我畢業前被我自己聽到的話,一定會想說這是絕對不可能的事情,一定是有人在唬爛。

可是真的做到了。(當然要感謝同事們的鼎力協助)

前幾天重看了一次 Evan Alimghty(王牌天神2),重溫了那段饒富哲理的片段:Sounds like an opportunity。我找不到有中文字幕的片段,只找到英文台詞如下:

God: [posing as a waiter named Al Mighty] I love that story, Noah and the Ark. You know, a lot of people miss the point of that story. They think it’s about God’s wrath and anger. They love it when God gets angry.
Joan: What is the story about, then? The ark?
God: Well, I think it’s a love story about believing in each other. You know, the animals showed up in pairs. They stood by each other, side by side, just like Noah and his family. Everybody entered the ark side by side.
Joan: But my husband says God told him to do it. What do you do with that?
God: Sounds like an opportunity. Let me ask you something. If one prays for patience, do you think God gives them patience? Or does he give them the opportunity to be patient? If they pray for courage, does God give them courage, or does he give them opportunities to be courageous? If one prayed for their family to be closer, you think God zaps them with warm, fuzzy feelings? Or does he give them opportunities to love each other? Well, I got to run. A lot of people to serve. Enjoy.

這一段的意思簡單來說,就是:當你向上帝祈求某樣東西時,上帝不會直接給你那個東西,而是給你機會去得到、去學到那個東西。或許也可以說,你想要吃魚,上帝給你釣竿。

我一直想提昇自己做研究的能力,所以今年多了很多很多整理研究成果的工作;我一直想成為 hacker, 一個有足夠 coding 能力,而且能很快把想法用程式實現出來的人,所以今年也多了很多很多需要跟同事合作、寫更複雜的程式的工作。

真的很累,但是我猜上帝不會要我被壓垮,而是給我機會去學到我想要的東西、成為我想要的樣子。

從巨大壓力邊緣活過來的話,就是超級賽亞人。很合邏輯。

No comments:

Post a Comment